• Lene Nordheim

Tænk: "Det kan så let gå godt!"

Opdateret: 4. jan. 2019


Det siges, at vi mennesker tænker mindst 60.000 tanker pr. dag. Heraf formodes 2/3 af tankerne at være negative i form af bekymringer og til tider grublerier. Dvs. kun 1/3 er positive tanker fyldt med optimisme og glæde.

Denne tendens til at tænke bekymringer og mulige farer kan formentlig tilskrives urmenneskets overlevelsesmuligheder på savannen for mange hundrede tusinder år siden. Den gang var det jo et spørgsmål om liv eller død, at urmennesket kunne lære af farlige situationer og tage sine forholdsregler netop ved at tænke fremadrettet – heraf de mange bekymringstanker, som op gennem tiden er blevet nedarvet fra generation til generation. Også selvom virkeligheden har ændret sig markant fra urtiden og til nu.


Tankers kraft

Aldrig har vi haft så meget fokus på sikkerhed og skabelse af tryghed som f.eks. i Danmark. Hvordan er det så gået med vores tanker, når vi i hvert fald ikke risikerer at blive ædt af en løve? Tjah, desværre ser det ud til, at vores spekulationer og negative tanker bestemt ikke er blevet færre, faktisk tværtimod. Forskningen viser, at netop stress, depression og angst bl.a. er udtryk for en tendens til overbekymring. Til ’ruminationer ’– et begreb hentet fra køers måde at bearbejde maden på ved at tygge, gylpe op og tygge igen.


På samme måde kan et uhensigtsmæssigt tankemønster opstå ved det menneske, som igen og igen grubler og spekulerer for at finde en løsning. Desværre bliver problemløsningen ringere ved alle disse grublerier, som på et tidspunkt bliver en del af problemet – ikke en del af løsningen. Det er dog muligt at lære at håndtere disse ruminationer, da tanker blot er ’konstruktioner’, som man kan lære at se som ’fugle, der passerer forbi på himlen’. Med andre ord, man kan lære at betragte disse tankekonstruktioner med bevidstheden - uden at dømme, føle eller på anden vis give dem betydning, og således give slip.


Tanker er nemlig katalysatoren for først og fremmest følelser, som igen hænger sammen med de kropslige reaktioner, der får betydning for, hvilken adfærd vi anvender. Et godt sted at starte er derfor at blive opmærksom på de tanker, man kan have i løbet af dagen. Er der en tendens til at hænge sig i negative detaljer, at bekymre sig på forhånd, altid at lave risikovurdering om det værst tænkelige, for ”så er man forberedt”?


Muligheder eller forhindringer?

Men alt her i tilværelsen har en indbygget modsætning f.eks. hænger nat sammen med dag, sorg sammen med glæde, osv. Det er således muligt at blive bevidst om tankekonstruktioner og øve sig i at rette fokus mod noget godt fremfor noget negativt og bekymrende. Dvs. at fokusere på ’osten fremfor hullerne i osten’.


Kig på overskriften. Og med hånden på hjertet, hvor tit har du ikke sagt det modsatte - altså ”det kan så let gå galt”? Beslut dig for et nyt og måske anderledes valg.Form dine tanker i den stik modsatte retning, og sig til dig selv:  ”Det kan så let gå godt”. Du vil måske endda grine lidt af denne nye type sætning, føle en lethed og hvem ved – måske endda få mere gå-på-mod og på den måde få det bedre. Et skridt i denne lettere tankeretning er starten på en god ny vane, som er langt sundere for dig. God fornøjelse :-)

Psykolog Lene Nordheim